Köpvärda marknader i april 2017

Det är nästan på sin plats att be om ursäkt för att jag ej har uppdaterat bloggen på länge. En stor del av min tid har dock gått åt till att justera och förbättra min nuvarande aktiestrategi som jag skrivit om en hel del kring på Twitter. Förhoppningsvis ska jag kunna publicera ett antal inlägg om den framöver med. Jag har ändrat min globala strategi jämfört med tidigare då jag har svårt att finna många riktigt köpvärda marknader. Trots detta så finns det relativt låga värderingar på en del ställen med hälsosam momentum.

Jag har återigen uppdaterat värde (price-to-book) och momentum (12 månaders avkastning) för en rad olika länder. I dagsläget finns det flera länder som ser attraktiva ut och kan ge bra avkastning över tid. De där riktigt köpvärda marknaderna som gick att hitta i början av 2016 finns inte kvar men det borde fortfarande att gå få 6-10 % avkastning per år. De mest attraktiva länderna är inringade och är de som är billiga relativt MSCI ACWI och har positivt momentum på 1 år.

Relativ värdering och momentum.
Diagram 1: Relativ värdering och momentum.

Notera att diagram 1 visar relativa värderingar på horisontell skala. Det högst värderade landet just nu är Danmark som är mer än 60 % så dyrt i jämförelse med MSCI ACWI. Danmark har också negativt momentum och befinner sig alltså i kategorin ”expensive and falling”, vilket är den kvadrant där avkastningen över tid är absolut sämst. De länder som är inringade i blått är de som jag anser är billiga och har hälsosam momentum och bör kunna ge någonstans kring 6-10 % i avkastning per år.

Till skillnad från det första diagrammet visar jag sist i detta inlägg ländernas absoluta värdering och förklarar varför jag inte är lika optimistisk som för ett år sedan. Sist men inte minst är det positivt att se USA med positivt momentum. Flera studier tyder på att den amerikanska marknaden leder den globala marknaden. Det betyder att så länge USA uppvisar positiv avkastning bör kvadranten ”cheap and rising” kunna ge god avkastning. En av förra årets vinnare, Brasilien, syns också som det land med högst momentum. Dock så kan Brasilien knappast kategoriseras som ett ”value play” längre. 

Fördelning per kategori

I diagram 2 har jag summerat hur stor andel av länderna som befinner sig i respektive kategori. Ett resultat av att den amerikanska marknaden numera utgör över 50 % av det globala indexet MSCI ACWI och har en hög värdering blir andelen relativt billiga länder desto fler. Den som är ute efter att generera högre avkastning än vad den amerikanska marknaden kan ge har ett stort utbud att välja på. Vi kan också se att endast 16 % av länderna är i fallande trend vilket tyder på att den nuvarande tjurmarknaden fortfarande är stark.

bild2
Diagram 2: Fördelning per kategori.

Kort om värdefilosofin

Länder bör eller kan precis som enskilda aktier handlas när värderingarna är låga och största möjlighet till förbättring ligger i framtiden. För att identifiera länder nära sina bottennivåer kan ländernas värderingar (price-to-book och Schiller CAPE) studeras för långsiktig potential, inköpschefsindex (PMI) för utsikter i närtid och sentiment / nyhetsflöde för den allmänna uppfattningen av landet. 12 månaders avkastning kan användas för att kategorisera olika länder i exempelvis ”cheap and rising”. Att köpa länder med mycket låg värdering kan liknas vid klassisk ”deep value” fast på global basis. Högst genomsnittlig avkastning har dock genererats i kategorin ”cheap and rising”.

Jag anser att investerare ofta beter sig irrationellt när en hel sektor eller ett helt land handlas under 1.0 i P/B eller med ett Schiller CAPE under 10. Ett så lågt P/B är väldigt ofta implicit med att bolagen i landet inte förväntas göra någon vinst under en överskådlig tid. Detta är sällan ett varaktigt tillstånd och även en förklaring till att de flesta länder har en genomsnittlig historisk värdering över 1.0. Likaså är det högst intressant att följa länder som handlas med ett Schiller CAPE under 10. En sammanställning från Pimco/Research Affiliates visar vad som har skett historiskt när man handlat länder under denna värdering.

Skärmavbild 2017-04-10 kl. 17.52.06

När värderingarna nått så låga nivåer (< 10 i Schiller CAPE) har den genomsnittliga avkastningen de fem efterföljande åren varit 118 % eller 17 % per år vilket får anses som en ganska god avkastningstakt. Det finns mycket forskning kring detta och nästan alla studier pekar på samma resultat – ju billigare marknad ju högre framtida avkastning. Det lönar sig med andra ord att leta värde på global basis.

Absoluta värderingar

Som jag nämnde i början av mitt inlägg är min optimism inte lika spirande som för drygt ett år sedan. Trots att jag ser mycket god potential till att generera högre avkastning än vad den amerikanska marknaden kan erbjuda är de absoluta värderingarna inte lika attraktiva längre. I diagram 3 syns samma länder som i diagram 1 fast med ländernas absoluta eller faktiska P/B på horisontell skala och momentum på vertikal skala.

bild2
Diagram 3: Absoluta värderingar och momentum.

Samma länder är inringade i diagram 3 men här syns det att endast två länder numera handlas under 1.0 vad gäller P/B och att endast Ryssland handlas långt under 1.0. Det är också tydligt att den största marknaden USA håller en väldigt hög värdering relativt merparten av länderna. Min slutsats är att de inringade länderna har relativt låga värderingar men inte i närheten av vad som gick att finna i början av förra året eller efter 2008. Risken för värdefall ökar ju högre värderingarna är men så länge momentum är positivt som i dagsläget är sannolikheten för mycket stora värdefall ganska små. Riskbilden kan dock snabbt förändras särskilt ifall avkastningen på 1 år sjunker till negativt territorium. 



Texterna på denna sida är inte investeringsråd. Under inga omständigheter får något innehåll från denna webbplats användas eller tolkas som att köpa eller sälja enskilda värdepapper. Eventuella investeringsbeslut måste i samtliga fall göras av läsaren eller av hans eller hennes registrerade investeringsrådgivare. Materialet skall endast ses som utbildningsmaterial. Alla ansträngningar görs för att säkerställa att den information som finns på webbplatsen är saklig och korrekt – dess riktighet kan dock inte under några omständigheter garanteras. 

16 thoughts on “Köpvärda marknader i april 2017

  1. Intressanta teser, men det hade vunnit på att ländernas namn i bildmatrl hade varit läsbara, inte ens m max förstoring kunde man tyda dem, men försök gärna förbättra underlagets bildmtrl! Ingvar i soliga Olofström

    Gilla

    1. Hej Ingvar,

      Vad tråkigt att höra. Jag kan alltid läsa dem på min dator och har försökt komma på hur jag gör bilderna icke komprimerade på WordPress. Kanske du har något tips till mig där?

      Vänliga Hälsningar
      P

      Gilla

  2. Härligt post. Tack!

    Hur ska man se på Indien? Är det en big no-no, där det ligger i grafen, eller finns det andra aspekter som motiverar värdering? Själv började jag växla över från USA till Indien/Emerging markets i början på december, och håller på fortfarande i sakta mak. Det har ju gått bra så här långt.

    Men när jag tittar på grafen — ska jag släppa Indien?

    Gilla

    1. Tråkigt. Jag måste se om jag kan hitta en lösning. Ska se om jag kan komplettera med ett stapeldiagram tillsvidare. Kanske du har tips på hur man gör på WordPress? Bilderna blir alltid komprimerade.

      MVH P

      Gilla

  3. Tips till de som vill läsa bilderna: Högerklicka och välj ”Öppna bild i ny flik”. Funkade för mig och kunde se namnen.

    Bra inlägg. Mycket liknande det jag hittat när jag läst forskningen om just sånt här. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig framöver. Tror det ändå kan vara nyttigt att vara brett investerad i dessa billiga marknader, använder ETF:en GVAL för det så man inte behöver fixa med det själv så mycket.

    Gilla

Kommentera

