Hög förväntad risk

Detta inlägg sammanfattar först och främst en ny studie jag tagit del av, Shiller’s CAPE: Market Timing and Risk. I studien har sambandet mellan värdering och framtida avkastning undersökts. Detta är ett ämne som har diskuterats flitigt de senaste åren framför allt i spåren av låga räntenivåer. Åsikterna går ofta i banor av att låga räntor motiverar höga värderingar och att börsen därför inte kommer att gå ned. Jag tänker dela information från studien som visar hur sambanden har sett ut sedan 1871 vilket kommer göra det tydligt att börsens värdering har stor betydelse för framtiden.

Vad lärde jag mig av denna studie?

  • Sannolikheten för god avkastning (index) i framtiden är låg
  • Värderingarna kommer med stor sannolikhet att sjunka

Historiska värderingsnivåer för S&P 500

Den deskriptiva statistiken är intressant eftersom den amerikanska börsen har nått en sällsynt hög värdering under 2016. Värderingarna var höga i början av året men har stigit till nya rekord och enligt Multpl är Schiller’s CAPE ca 28 i slutet av december. Baserat på data som författarna har inhämtat för åren 1871 till 2016 placerar sig denna värderingsnivå i den högsta decentilen. Tabellen nedan visar fördelningen av samtliga månadsnoteringar mellan 1871 och 2016.

ska%cc%88rmavbild-2016-12-27-kl-18-06-35
Tabell 1: Månatlig fördelning av Schiller’s CAPE

Vi kan se att den genomsnittliga värderingen är 16,2 och att den högsta decentilen i genomsnitt sett värderingar på 30,2. Nuvarande nivå på 28 befinner sig dessutom över medianen i den högsta decentilen. Detta är intressant eftersom associationen mellan ingående värderingsnivå och framtida avkastning är särskilt stark vid extrema nivåer.

Låg sannolikhet för god framtida avkastning

Baserat på datan från 1871 till 2016 har författarna gjort en linjär regression. Jag finner dock att den enklare uppställningen av decentiler nedan är mer intressant då sambanden som undersöks inte är linjära eller normalfördelade. I dagsläget har S&P 500 nått en värderingsnivå som placerar sig i den högsta decentilen. Denna nivå har i genomsnitt sammanfallit med en framtida totalavkastning på 28 % på 10 år vilket motsvarar drygt 2 % reell avkastning per år. Detta är avsevärt mindre än genomsnittsavkastningen för den lägsta decentilen som är 223 % vilket motsvarar drygt 12 % per år.

ska%cc%88rmavbild-2016-12-27-kl-18-28-48
Tabell 2: 10 års total reell avkastning beroende på CAPE

Detta samband mellan ingående värdering och framtida avkastning avspeglas också elegant i nedanstående diagram som visar totalavkastningen på den vertikala y-axeln och ingående Schiller’s CAPE på x-axeln. Märk väl att detta diagram visar nominell avkastning och att tabellen ovan visar reell avkastning.

ska%cc%88rmavbild-2016-12-27-kl-18-18-36
Diagram 1: Total nominell avkastning beroende av CAPE

Detta är antagligen inte ny fakta för de flesta och många har nog noterat att börsen kan fortsätta att vara högt värderad i flera år. Vi som investerare bör dock alltid försöka att förbättra våra odds. Sambandet mellan värdering och realiserad avkastning har varit tydligt varför vi bör vara medvetna om huruvida värderingarna är låga, höga eller någonstans mittemellan.

Värderingarna kommer troligtvis att normaliseras

Vad jag inte sett lika tydlig statistik på är huruvida normaliserade värderingar eller sämre vinstutveckling är det som driver normaliseringen av avkastning. I denna studie har författarna skapat ett tydligt diagram som visar hur värderingarna tenderar att utvecklas över tid. Författarna har sammanställt Schiller’s CAPE i decentiler igen och därefter mätt hur marknaden har utvecklats de efterföljande åren. Diagrammet nedan gör det tydligt för varför extrema nivåer är särskilt intressanta för investerare. Sambandet mellan ingående värdering och multipelexpansion eller kontraktion är tydligt och normaliseringen sker i regel snabbare ju mer extrema värden.

ska%cc%88rmavbild-2016-12-27-kl-19-26-31
Diagram 2: Ingående CAPE för resp. decentil och utveckling år för år

Större risk för börsfall (expected risk)

Jag gör oftast inte någon ansats i att försöka spå större nedgångar på olika marknader. Däremot försöker jag i grova drag beräkna oddsen för aktier, index, länder och så vidare och placerar mitt kapital därefter. Vad jag funnit är att försöka spå framtiden är lönlöst men att respektera att marknaden tenderar att följa vissa återkommande mönster är väl värt mödan. Som jag redan nämnt ovan är den förväntade avkastningen betydligt lägre med höga värderingar. Vad som inte är lika i ovanstående tabeller är risken för mycket negativ avkastning.

I ett intressant inlägg, Expected risk, från bloggaren A Wealth of Common Sense, sammanställs statistik för Schiller’s CAPE och avkastningen de efterföljande tre, fem och 10 åren. I tabellen nedan som är hämtad därifrån kan vi även utläsa statistik för de sämsta och bästa åren. Om vi antar att vi investerar med en treårig horisont är dagens CAPE i sämsta fall synonymt med en årlig negativ avkastning på drygt 40 % per år. Hade vi istället valt att investera när värderingarna är mellan 5 och 10 är den värsta avkastningen på tre år drygt 6 % positiv avkastning per år. Med andra ord så är risken för börsfall ibland befogad och ibland obefogad.

ska%cc%88rmavbild-2016-12-27-kl-18-57-58

What to do?

Uppsatsen är intressant i sin helhet och kan läsas av den som är intresserad. Författarna redovisar för en del intressanta samband mellan Schiller’s CAPE och risk och även samvariationen eller snarare avsaknaden av samvariation mellan marknadsräntor och avkastning. De slutsatser jag tar med mig nämnde jag i början av inlägget men jag även vill lägga till att risken för börsfall är klart förhöjd. Så lärdomarna är alltså:

  • Sannolikheten för god avkastning (index i USA) i framtiden är låg
  • Värderingarna kommer med stor sannolikhet att minska
  • Risken för en större börsnedgång är förhöjd

Mina egna erfarenheter har dock lärt mig att optimisterna oftast vinner. Exponering mot rätt marknader eller rätt aktier är oftast mer belönande att försöka tajma en enskild sådan. I detta inlägg har vi återigen fått se exempel på att en normalisering kan gå ganska snabbt och att avkastningen vid höga värderingar riskerar att leda till mycket stora förluster medan extremt låga värderingar kan leda till väldigt hög avkastning med lägre risk.

Mer specifikt om hur jag nyttjar informationen har jag nämnt i flera tidigare inlägg och handlar framför allt om att ha tålamod och söka värde i varje land och i varje tillgångsslag. Det finns oftast något som är billigt prissatt och där är den förväntade avkastningen ofta hög. Därmed ger en välkomponerad portfölj med de lägst prissatta tillgångarna som regel ett relativt bra skydd. För mer information se nedanstående inlägg.


Texterna på denna sida är inte investeringsråd. Under inga omständigheter får något innehåll från denna webbplats användas eller tolkas som att köpa eller sälja enskilda värdepapper. Eventuella investeringsbeslut måste i samtliga fall göras av läsaren eller av hans eller hennes registrerade investeringsrådgivare. Materialet skall endast ses som utbildningsmaterial. Alla ansträngningar görs för att säkerställa att den information som finns på webbplatsen är saklig och korrekt – dess riktighet kan dock inte under några omständigheter garanteras. 

11 reaktioner på ”Hög förväntad risk

  1. Hej & tack för kanonbra sida med verkligen läsvärda saker som man kan ta del av och köpa marknader med mindre fallhöjd. Funderar på att ha 5 st fonder i PPM nu inför 2017 vilka fonder kan du rekkomendera till en som mig som vill ha möjlighet att tjäna pengar även 2017. Tack på förhand

    Gilla

    1. Hej,

      Tack så mycket och kul att du gillar det jag skriver. Jag gillar inte att ge råd om enskilda fonder eller aktier. Jag kan bara skriva att jag själv har valt att fokusera på fem olika fonder med inriktning på tillväxtmarknader, realränteobligationer, guldaktier och europeiska aktier.

      Har en ganska stor andel realränteobligationer just nu för att minska risken och dessutom ta del av eventuell avkastning vid högre inflation. Som alltid bör du fundera på vilken risk du är villig att ta och ha en strategi för när du bör omvärdera dina beslut. Lycka till.

      MVH P

      Gilla

  2. ”Om vi antar att vi investerar med en treårig horisont är dagens CAPE i sämsta fall synonymt med en årlig negativ avkastning på drygt 40 % per år.”

    De där dryga 40%:en måste väl vara på tre år? Med en årlig 40%:ig minskning blir det inte mycket kvar efter tre år.

    Gilla

    1. Hej. Tack för din kommentar. Jag är ganska säker på att det är årlig avkastning och skulle tro att ”worst case” inkluderar kraschen 1929-1932 i USA. 40 % per år i tre år blir till: 100 * 0,6 * 0,6 * 0,6 = 21,6. Ett event som inte är särskilt sannolikt men inte kan uteslutas.

      Gilla

    1. Hej,

      Kul att du gillar inläggen.

      Det hoppas jag kunna skriva mer om inom kort. Som tur är sker det inte superstora förändringar särskilt snabbt. Håller just nu på att utvärdera vilka länderbets jag helst vill ta den kommande perioden.

      En notis är att andelen aktier i form av fonder och ETF:er i denna portfölj brukar ligga runt 15-30 %. Dvs. de billiga jag länder jag letar efter utgör vanligtvis som mest 30 % av min globala portfölj.

      MVH P

      Gilla

  3. Hej

    Väldigt bra inlägg. Fakta, bra skrivet och ger konkret inspiration till ens egna investeringar. Tack. Tror du i detta fallet kastat om oddsen, eller? Oddsen är väl *höga*, dvs det är osannolikt, att index ger god avkastning. Många gör fel på detta och enklast är kanske att undvika begreppet och använda sig av sannolikhet enbart.

    Mvh
    Johan

    Gilla

  4. Hej & tack för bra information. Förstår att du inte får eller kan ge råd, men jag vill gärna veta vilka fonder du placerar i inom PPM för att själv se hur jag ligger potsionerad. Få lite nya bra infallsvinklar. Mvh

    Gilla

Kommentera

