Fonder som är bra för din portfölj

På sedvanligt manér har jag uppdaterat värde (price-to-book) och momentum (12 månaders avkastning) för en rad olika länder. I dagsläget finns det flera länder som ser attraktiva ut och kan ge bra avkastning över tid. Länder jag fann särskilt billiga i början av året (ex. Brasilien) har värderats upp ordentligt under året. De länder jag finner mest attraktiva är inringade. Därefter följer en kort motivering för respektive land och även en notering om vilken fond jag använder för att få exponering.

länder

En kort anmärkning är att avkastningen mellan länderna blivit mer spridd nu än för några månader sedan. Detta är vanligtvis ett bra tecken då länderna drivs av separata faktorer. Skillnaden mellan de dyraste och billigaste marknaderna är också väldigt stor just vilket ökar sannolikheten för god relativ avkastning. Här följer mina motiveringar:

  • Brasilien

Landet är fortfarande billigt men tillhör inte längre de länder med lägst price-to-book (p/b). Brasilien har numera också positiv avkastning på 12 månader. Min position inleddes när Brasiliens momentum var väldigt negativ vilket brukar vara ett bra ingångsläge. Landet har just nu lägst PMI (inköpschefsindex) av alla tillväxtmarknader vilket i mina ögon är lika med störst möjlighet till förbättring. Brasilien har förutom låg p/b även ett lågt Schiller CAPE och är fortfarande en impopulär marknad. Trenden är stark och det finns risk för rekyler, men jag följer antagligen marknaden så länge marknaden har positiv momentum.

Position: VanEck Vectors Brazil Small-Cap ETF (BRF ETF)

  • Ryssland

Ryssland är fortfarande världens lägst värderade marknad och har precis som Brasilien numera positiv momentum. Positionen inleddes även här när avkastningen var kraftigt negativ på ett år. Ryssland har lägst Schiller CAPE av alla länder jag följer och är en marknad än mer impopulär än Brasilien. Ryssland befinner sig fortfarande i lågkonjunktur varför det finns utrymme för förbättringar. Rubeln är en av världens lägst värderade valutor vilken jag ser god potential för i takt med att oljepriset stiger.

Position: Carnegie Rysslandsfond

  • Spanien

Min position inleddes direkt efter Brexit då den spanska marknaden föll kraftigt. Jag ser dock tydliga tecken på förbättringar i Spanien med god tillväxt och sjunkande arbetslöshet. Arbetslösheten faller från en hög nivå vilken brukar vara norm när en längre uppgång påbörjas. Min åsikt är att spanska aktier tagit oförtjänt mycket stryk det senaste året i samband med de regelbundna kriserna i Europa. Spanien handlas på sin lägsta värdering på flera årtionden vilket talar för en begränsad nedsida. Spanien är inte Sverige men inte heller en tillväxtmarknad och bör förtjäna en högre värdering.

Position: Fidelity Iberia

  • Polen

Polen är ett av de länder med lägst p/b och mest negativ momentum. Detta brukar vara ett bra tillfälle för att gå in vilket jag gjorde ganska nyligen. Polen är bland de länder med mest negativ avkastning på 3 år, vilket tenderar att sammanfalla med relativ överavkastning de efterföljande åren. Polen har påverkats negativt av vad som sker i Ryssland och de inrikespolitiska strömningarna är inte populära bland investerare. Den ekonomiska tillväxten är dock god, arbetslösheten sjunker och inflationen låg. Därmed bör värderingarna kunna expandera framöver.

Position: iShares MSCI Poland Capped ETF (EPOL ETF)

  • Kina

Behöver knappt nämnas att investerarkollektivet är oroade för Kinas ekonomiska framtid och att rubriker om kommande krascher syns dagligen. Kinas och framför allt Hong Kongs aktiemarknad har dock en väldigt låg värdering. Både p/b och Schiller CAPE är på nivåer implicit med avkastning på 8-12 % real avkastning per år framöver. Jag har tagit position i det som kallas för ”stor-Kina” då aktierna här är billigare och möjligheterna för en aktiv förvaltare större. Volatiliteten på denna marknad har också minskat kraftigt det senaste året vilket tyder på minskat intresse vilket innebär att antalet säljare har minskat.

Position: Invesco Greater China Equity

  • Grekland

Svårt att hitta ett land som investerare är mer pessimistiska kring. Grekland var på väg uppåt men började vända ned igen runt 2014. Aktiemarknaden har fallit med mer än 40 % bara under det senaste. Jag har inte tagit position då det känns som att börsen drivs väldigt mycket av politikerna i Bryssel och Tyskland just nu. Det bör dock finnas en ganska stor potential när läget klarnar kring nya stödpaket/skuldavskrivningar med mera.

Position: Ingen position just nu. Förslag Global X MSCI Greece ETF (GREK ETF)

Kort om min filosofi

Som ni märker är samtliga länder jag beskrivit ovan sådana som är impopulära bland investerare. Länder bör dock precis som enskilda aktier handlas när värderingarna är låga och största möjlighet till förbättring ligger i framtiden. För att indentifiera länder nära sina bottennivåer studerar jag framför allt värderingar (price-to-book och Schiller CAPE) för långsiktig potential, inköpschefsindex (PMI) för utsikter i närtid och sentiment / nyhetsflöde för den allmänna uppfattningen av landet. Jag använder också 12 månaders avkastning för att kategorisera min position som ”cheap and rising” eller ”cheap and mean reverting”. Min filosofi är med andra ord ganska klassisk ”deep value” på global basis.

Jag anser inte att investerare beter sig rationellt när en hel sektor eller ett helt land handlas under 1.0 i p/b eller ett CAPE under 10. Ett så lågt p/b är i princip implicit med att aktierna i landet inte förväntas göra vinst under överskådlig tid. Detta är nästan aldrig ett varaktigt tillstånd och även förklaringen till att alla länder har en genomsnittlig historisk värdering över 1.0. Likaså håller jag noga uppsikt över länder som handlas under 10 i Schiller CAPE. En sammanställning från Pimco/Research Affiliates visar vad som har skett historiskt när man handlat länder under denna värdering.

Namnlös

När värderingarna nått så låga nivåer som mindre än 10 i Schiller CAPE har den genomsnittliga avkastningen de fem efterföljande åren varit 118 % eller 17 % per år vilket får anses som en ganska bra avkastningstakt. Det finns mycket forskning kring detta och nästan alla studier pekar på samma resultat – ju billigare marknad ju högre framtida avkastning. Det lönar sig med andra ord att leta värde utanför Norden.

Notera att detta är inte en fullständig redovisning för de innehav jag har i min portfölj just nu. Om ni gillar dessa uppdateringar får ni gärna fylla i er mail och följa bloggen. Jag kommer inte att skicka någon spam eller dylikt. Under Kontakt har jag adderat en mailadress och en länk till mitt nyligen skapade Twitter-konto. På mailen kan ni ställa frågor eller skicka förslag om ni ej vill använda kommentarsfältet och på Twitter gör jag mindre uppdateringar regelbundet.

 

7 reaktioner på ”Fonder som är bra för din portfölj

    1. Hej Peter.

      Det är ett vanligt misstag att tro så. Fonden har inte någon insättningsavgift. Däremot KAN fondbolaget ta en avgift på maximalt 5 %. Läs följande igen:

      ”Avgifter som visas ovan är de maximibelopp som kan tas ut av
      dina pengar innan de investeras.”

      Anledningen till detta är att fondbolag skall kunna kompensera säljare av fonden vid ex. rådgivning om de vill.

      MVH P

      Gilla

  1. Hej!
    Hur gör du dessa sammanställningar, är lite sugen på att göra något liknande för att hålla kolla på när jag ska växa över till nya fonder.

    Gilla

Kommentera

