Hög risk och stora möjligheter

Förhöjda risker

Stockholmsbörsen befinner sig allt jämt i fallande trend sedan våren 2015. Jag påtalade det troliga med en trendvändning vid flera tillfällen bland annat i Trendskifte på gång?. Senast jag noterade stigande riskaversion var i januari i år i inlägget, Tema: Stigande risk. Vid denna tidpunkt skrev jag:

Längre perioder med stigande risk och en hög absolut risknivå (läs över 2 %) är dock något som ofta sker i slutet av en uppgångsfas eller mitt i en större korrektion. För egen del håller jag fortfarande en låg riskprofil då perioder med stigande risk har en tendens att eskalera och till slut avsluta med en parabolisk fas (läs 2000-2003, 2006, 2008, 2011) innan en ny börsuppgång tar vid.

Med facit i hand kan vi se att OMXS30 fortfarande står på minus för året. Småbolagsindex har dock utvecklats något bättre vilket med stor sannolikhet hänger ihop med att tillväxten i Sverige främst drivs av inhemska faktorer just nu. Nedanstående diagram delade jag även i föregående inlägg. Jag har uppdaterat med data till och med i fredags. Vi kan se att risknivåerna kring Brexit inte ens var i närheten av nivåerna kring Euro-krisen 2011. Sannolikt finns det fortfarande en förhöjd risk för nedställ på marknaden då vi inte sett någon ”spik” i volatiliteten samtidigt som marknaden fallit. Detta är något som ofta brukar markera en mer långsiktig bottennivå.

Skärmavbild 2016-07-23 kl. 13.02.47

För att göra det ännu tydligare hur långa trender av stigande riskaversion sammanfaller med sjunkande aktiekurser har jag tagit fram nedanstående diagram.  Den gröna linjen (vänster skala) är OMXS30 Prisindex och den blå linjen (höger skala) är motsvarande trendlinje i ovanstående diagram. Jag har valt att visa höger skala i omvänd ordning. I diagrammet syns stigande trendrisk sedan december 2014  vilket sammanfallit med sjunkande aktiekurser sedan dess.

Skärmavbild 2016-07-23 kl. 13.02.59

Implikationer

Att jag anser risken för nedgångar (i Sverige) vara förhöjd framöver behöver inte betyda att det inte är ett bra läge att investera just nu. Den som sparar på lång sikt kommer med ganska stor sannolikhet att realisera åtminstone 5 % avkastning per år minus inflation de kommande 10 åren. Om tillväxten fortsätter att drivas av inhemska faktorer kan index för småbolag antagligen ge ännu högre avkastning det kommande decenniet. Detta är något jag skrev om i ”Spå framtida avkastning”. Där noterade jag att den enskilt största faktorn för framtida avkastning är den initiala värderingsnivån. Stockholmsbörsen har fortfarande en ganska attraktiv värderingsnivå implicit med minst 5 % avkastning per år. Värderingen baserat på price-to-book närmade sig dock 1 under finanskrisen medan nuvarande värdering befinner sig runt 2. Det finns med andra ord risk för tillfälliga nedgångar. Notera också att jag här pratar om index medan de som sparar i enskilda aktier alltid har andra möjligheter.

Möjligheter

Precis som vid företagsinvesteringar gäller det dock att hitta de billigaste marknaderna. Dessa kommer över tid att ge högre avkastning än dyrare marknader. Jag noterade att tillfället för tillväxtmarknader var mycket attraktivt i början av året vilket jag utförligt beskrev i ”Investera här om du söker hög avkastning” den 24:e februari. Mycket riktigt var detta ett bra tillfälle då fonder som Skagen Kon-tiki slagit SIX Portfolio Return Index med stor marginal sedan dess.

Skärmavbild 2016-07-24 kl. 12.52.29

Enligt mig var detta dock en rimlig möjlighet och tillväxtmarknader är fortfarande betydligt mer attraktiva än USA, Europa och Sverige. För min breda fondportfölj fokuserar jag just på långa trender och värderingsnivåer. Dessa indikatorer är de jag anser vara mest användbara för en global fondportfölj eller ”makroportfölj”. Slutligen så gäller det som alltid att väga risker mot möjligheter och det finns trots förhöjda risker även goda möjligheter där ute just nu. För den som vill leta själv kan jag peka mot råvarurelaterade tillgångar som guldaktier, silver, nickel, naturgas och nickel. I Europa är Spanien och Polen särskilt intressanta, i Asien är det Kina och Vietnam och i Sydamerika är Brasilien en god möjlighet. REITs och MLPs är också goda jaktmarker just nu något vilket är något jag kommer att skriva om framöver.

4 reaktioner på ”Hög risk och stora möjligheter

  1. Tack för intressant inlägg.
    Närmaste 10 åren verkar USA handlas till ca 0,5-1% förväntad årlig avkastning, medan Sverige handlas till ca 5% förväntad årlig avkastning. Förr eller senare kommer USA att gå ner, kanske i ett scenario där kurserna i ett sista ryck rusar uppåt och den implicita årliga avkastningen närmaste 10 åren därmed tom kan bli negativ. Kan Sverige i det läget vara immunt mot en rejäl nersida, eftersom den trots allt handlas till ca 5% förväntad årlig avkastning?

    Gilla

    1. Jag har svårt att tro på att kurserna i USA skulle kunna få kraft att rusa uppåt. Vad jag ser just nu är att deras makroekonomiska utveckling är fortsatt svag medan företagens utsikter försämras gradvis (läs sjunkande vinster). I USA stiger kostnadstrycket framför allt p.g.a. allt högre löneökningstakt vilket kommer att slå mot företagens vinstmarginaler så småningom (har redan börjat slå igenom).

      Jag tror tyvärr inte att Sverige är immunt mot nedgångar. Framför allt tycker jag att det är en udda period vi är inne i just nu där OMX som helhet sjunker (nu snart 1,5 års nedgång) trots att tillväxten är mycket god. Småbolagsindex reflekterar dock bättre utvecklingen i Sverige.

      Jag skulle inte utesluta ett scenario där värderingen sjunker ned mot 1,5 i price-to-book vilket är ungefär 25 % lägre kurser från idag. Dock så kommer din nedsida vara lägre om du sparar regelbundet. Jag försöker hålla blicken på implicit avkastning. Om den är tillräckligt god (5 % kanske något låg för min smak) så funderar jag mindre på vad index gör och mer på vad värderingen är.

      Gilla

  2. God förmiddag,

    Högintressant i vanlig ordning. Tackar ödmjukast för att du delger oss dina tankar.

    Du nämner billiga marknader i Sydamerika & Asien. Men hur ser du på Afrika; ex Nigeria – västvärldens tidigare ”favorit” om vi blickar nedåt på kartan – genomgår en kaotisk period vilket pressat nära allt som stavas värdering. Givetvis spökar oljan/oljeberoendet/oljeterror, inflation, och egentligen allt möjligt (för tillfället!).

    Dina analytiska kunskaper besitter jag inte. Däremot tror jag nog de flesta av oss åtminstone slänger lite sporadiska getögon på detta land, av relativt uppenbara orsaker.

    Hur resonerar/tror du kring Afrika, men mer specifikt Nigeria? Svårt för mig att formulera en mer precis fråga än så. Är dock övertygad om att du förstår mig ändå.

    Tusen tack!

    Med vänlig hälsning,
    JN

    Gilla

    1. God eftermiddag JN.

      Tack så mycket för de vänliga orden. Jag hoppas att informationen är till nytta då jag själv har stor användning för den.

      Jag skall villigt erkänna att Afrika är för mig outforskat område. Jag har favoriserat länder som Brasilien och Ryssland då de erbjudit tillräckligt med värde och är mer utvecklade ekonomier än de afrikanska med undantag av kanske Sydafrika.

      Länder som Ryssland eller Nigeria som är väldigt beroende av en råvara kanske man egentligen skall undvika. Ser dock Ryssland som mer diversifierat än Nigeria.

      Jag förstår din fråga men behöver titta lite på mer vad som skulle kunna driva upp Nigeria. Det du kanske skall titta på allra först i det här fallet är likviditet då den har en tendens att försvinna i sådana marknader när den behövs som mest.

      Därefter är hög inflation, höga räntor, kris och negativa nyhetsrubriker positivt i mina ögon. PMI (inköpschefsindex) brukar fungera ganska bra för timing när makroutsikterna nått botten så det kan också vara något att titta på.

      Vänligen
      P

      Gilla

Kommentera

