Köpvärda marknader efter Brexit

Jag har fortsatt att utvärdera billiga länder under året i jakt på att hitta attraktiva möjligheter. I ett tidigare inlägg har jag skrivit om hur price-to-book (p/b) kan användas för att rangordna länder (ju lägre tal desto bättre). Ett annat mått som kan användas för att undvika ”value traps” eller värdefällor är momentum. Länder eller aktier i stigande trend har i genomsnitt haft högre avkastning de efterföljande månaderna jämfört med de som är i fallande trend. Avkastningsserier kan även användas för att se om ett index har fallit ”för mycket”. Längre uppgångar tenderar att starta efter väldigt stora fall. Därför finner jag det intressant när ett index har fallit med runt 30 % eller mer över ett år.

Med hjälp av p/b och momentum har jag skapat en enkel överklick för att se vilka länder som är billiga och i stigande trend och vilka som är dyra och i sjunkande trend osv. Detta är något som jag brukar uppdatera och titta på var eller varannan månad. Att uppdatera oftare är oftast inte relevant för min del då jag försöker fånga lite längre förändringar. Den senaste uppdateringen gjorde jag idag och visar avkastningen för det senaste året och vilka värderingar de olika länderna har efter Brexit. Vertikal skala visar avkastning för det senaste året och horisontell skala visar hur p/b för landet är i relation till p/b för MSCI All World Country Index. Danmark längst ut till vänster har exempelvis ett p/b som är mer än dubbelt så högt ( > 100 % ) som världsindex. Ryssland som har ett värde på – 60 % har därför en värdering som är mindre än hälften av världsindex.

what to buy

Attraktiva länder

När jag investerar i ett landsindex genom en fond eller ETF så föredrar jag att dessa är:

  1. lågt värderade i relativa och absoluta tal
  2. har fallit kraftigt det senaste året

Dessa länder har låga förväntningar och är oftast impopulära bland investerare. Därmed blir det också betydligt enklare för bolagen i dessa länder att överträffa investerarnas förväntningar framöver. Av denna anledning har jag ringat in Grekland, Kina, Spanien, Polen, Italien och Ryssland (grönt) som potentiella köp. Dessa länder har antingen fallit kraftigt under det senaste året eller är väldigt lågt värderade relativt MSCI All Country World Index. Jag har under de senaste halvåret haft innehav i framför allt Brasilien och Ryssland. Kina adderades under våren och Polen och Spanien adderades direkt efter Brexit då de föll mycket kraftigt. För den som hellre gillar P/E-tal så har exempelvis Spanien ett Schiller CAPE (inflationsjusterat P/E-tal) på ca 9,5 just nu. Detta kan till exempel jämföras med CAPE på nära 19 för Sverige.

Ett annat land som jag tror skulle kunna ge god avkastning på sikt är Grekland. Få tänker nog på Grekland som ett land med potential. Grekland har dock fallit med ca 60 % under det senaste året. En nivå som många länder aldrig når. Förväntningarna är därmed väldigt lågt ställda just nu. Några länder som jag undviker att investera i är de som är inringade med rött. Där återfinns också USA som är en stor del i världsindex. Detta är en av orsakerna till att många länder ser billiga ut relativt världsindex. Det kan divideras kring vilka andra faktorer som bör tas hänsyn till vid en investering. Jag har dock funnit att väldigt billiga länder (ex. Italien), länder som sjunkit kraftigt (ex. Grekland) eller är i stigande trend (Nya Zealand) är de som har störst chans att öka i värde den närmsta tiden.

4 reaktioner på ”Köpvärda marknader efter Brexit

    1. En del av innehaven är:

      Carnegie Rysslandsfond
      Invesco Greater China Equity
      Fidelity Iberia
      VanEck Vectors Brazil Small-Cap ETF
      iShares MSCI Poland Capped ETF

      Tycker att RSX ETF är ett bra alternativ till Carnegie Rysslandsfond om man vill ha låg förvaltningskostnad. Ser de tre första innehaven där jag använder fonder som lite mer långsiktiga innehav. Därför valde jag aktiva fonder som visat att de kan begränsa nedsidan något ifall jag skulle ha fel.

      MVH P

      Gilla

  1. Hej..

    Jag brukar köpa aktier istället för presenter och jag vet att att du har bättre koll än jag på marknaden.

    Vad säger du om bolaget TMG, ??

    Om man läser snabbt så verkar ju detta bolag gå mot lysande tider. Men jag fick en lustig känsla av att det kanske är mer typ av pyramidspel, att köpa i detta bolag.

    Om du skulle köpa till barn i åldern 2 år, vilket bolag hade du köpt ?

    Mvh Jari Peltola / Hudiksvall

    ________________________________

    Gilla

    1. Hej Jari,

      Det låter sunt att köpa aktier istället för presenter. Jag må ha bra koll på marknader men The Marketing Group är tyvärr inte något bolag jag har läst om. Troligtvis kan du komma långt med ditt sunda förnuft. Fokusera på bolagets värde och vad det kan tänkas vara värt om några år. Jag kan bara ge dig generella råd som du säkert har hört, men betänk att det alltid kommer nya möjligheter. Du har som privatsparare inte något behov av att hoppa på varje tåg. Om du misstänker något så avvakta något kvartal istället och se vad som sker i bolaget. Så länge du inte gör några förlusteraffärer (dvs. Buffetts regel om att inte förlora pengar) så behöver du inte hitta några stora vinnare.

      Vad gäller aktier så äger jag bara två aktier som jag enbart valt på fundamentala orsaker och det är Cherry och Fortnox. Det innebär inte att det är rätt aktier för dig men det ser ut som två bolag som har möjlighet att växa ganska länge i en hög takt. Slutligen så har Analystgroup skrivit en liten analys av TMF. De brukar vara seriösa tycker jag och kanske kan vara värt att läsa:

      http://analystgroup.se/pdf-analyses/Analystgroup.TMG.pdf

      MVH P

      Gilla

Kommentera

