Guldaktier = hög risk?

Guldaktier är mer volatila än guldpriset vilket många troligtvis har observerat. Jag var dock intresserad av att se vilken typ av ”hävstång” guldaktier har ”inbyggt”. Jag har valt GDXJ ETF (guldjuniorer) som är den mest volatila klassen bland guldbolagen för att studera detta. För att göra jämförelsen har jag hämtat daglig data för GLD (ETF som följer guldpriset i USD) och GDXJ. Därefter har jag gjort en rullande regressionsanalys baserat på de 60 senaste dagarnas avkastning. Resultatet är betat för GDXJ mot GLD. Dvs. hur mycket skall vi förvänta oss att GDXJ rör sig i procent om GLD är upp 1 %.

Skärmavbild 2016-04-03 kl. 14.09.43

Jag finner två saker intressant. Betat har varierat kraftigt över tid, från ca 0,7 till ca 3,5. Jag hade inte väntat mig att det skulle finnas perioder där guldaktierna rör sig mindre på daglig basis jämfört med guldpriset. Det före faller också om att betat är högre ju lägre guldpriset är. Jag spekulerar i att detta hänger ihop med bolagens fundamentala värdering. När guldpriset är tillräckligt lågt så balanserar fler företag på randen mellan vinst och förlust. Därmed blir aktiekurserna också mer volatila. När guldpriset är högt innebär ett ytterligare högre guldpris inte en lika stor ökning av vinsten på sista raden för bolagen.

Om det är önskvärt att ha ett varierande beta eller inte har jag inte riktigt kunna bestämma mig för. Det finns exempelvis instrument som VelocityShares 3x Long Gold ETN (UGLD), som är  en ETN med tre gånger hävstång direkt på guldpriset. Denna ETN har en mer konstant hävstång mot guldpriset än vad GDXJ har. Därmed är det lättare att räkna ut vilken marknadsrisk man tar. Å andra sidan finns det troligtvis en gräns för hur lågt guldbolagen kan värderas dvs. nedsidan bör förr eller senare vara begränsad även om bolagen har ett högt beta.

Min slutsats är i alla fall att man bör vara medveten om att GDXJ kommer att röra sig ganska kraftigt jämfört med guldpriset framgent. Baserat på de senaste 60 dagarna är betat uppskattat till ca 2,4 (fram till 23:e mars), vilket har stämt ganska bra med rörelser framåt i tiden.

Exempelvis var betat i början av januari ca 2,7. Från den 1 januari i år till och med den 23:e mars var den dagliga procentuella utvecklingen för GLD 0,26 % och 0,65 % för GDXJ eller ca 2,5 gånger så mycket. Därmed gör regressionen ett hyggligt jobb att ”förutspå” de framtida rörelserna. Notera att jag inte säger någonting om guldets eller guldaktiernas framtida riktning i detta inlägg. Detta är endast en uppskattning av guldbolagens systematisk risk.

8 reaktioner på ”Guldaktier = hög risk?

  1. Hej Mr P,
    Har tagit några positioner i Guld (GDXJ) efter att följ dig. Dock sålt för tidigt men men.

    Hur ser du på utvecklingen silver VS guld? Silver ligger nära 10 års lägsta och har inte följt med guldet upp. Ratio mellan pris är nu också på historiskt höga nivåer. Skulle vara intressant att få en genomgång av detta med Mr P´s ord.

    MVH
    Pandora

    Gilla

    1. Hej.

      Kul att höra. I sådana trades använder jag oftast en daglig eller veckovis macd för att komma ut nära toppen när jag väl gått in.

      Det var ett tag sedan jag tittade på silver/gold ratio. Silver bör dock outperforma i de flesta bull markets för ädelmetaller.

      Vad som krävs ytterligare är några veckor/månader för att se om inflationstakten tar fart i USA. Silver brukar ”leda” inflationen och reagerar oftast mer positivt än guld på oväntad inflation. Ska se om jag kan skriva något om detta framöver.

      Gilla

  2. F

    Oftast gör jag bet på lite längre sikt och endast om innehavet är lite större andel av portföljen så följer jag det noggrannare. Vad gäller GDXJ köpte jag in mig när det var väldigt översålt. Noterade också att den haft stöd och bottnat på samma ställe vid flera tillfällen varför jag köpte in mig. Därefter följde jag bara med trenden och sålde när daglig MACD blev negativ.

    Pandora

    Yes, jag tror också att silver har större potential. Jag har dock oftast investerat i GDXJ/GDX där du får exponering indirekt mot både silver och guld. Känns enklare än att chansa på den ena tillgången. Jag har även jämfört GDXJ med en ETF som ger guldx3. Dessa hamnar väldigt nära varandra. Att välja mellan silver/guld/juniorer osv. känns i princip endast som olika ”beta-bets”. Så det man bör fundera på är vilken risk man vill ta. Guld och silver kommer mest troligt att röra sig i samma riktning ändå.

    Gilla

Kommentera

