Tema: stigande risk

Under hösten 2015 påtalade jag vid ett flertal gånger risken för en sämre marknad. Jag fokuserade då på tre olika faktorer. Den 7:e augusti noterade jag att de långa trenderna för flera större index hade vänt nedåt. Den 20:e augusti noterade jag att volatiliteten på Stockholmsbörsen hade stigit till nivåer som ofta sammanfallit med nedgångar. Och den 3:e september noterade jag FED:s krympande balansräkning samt kraftigt stigande kreditspreadar för skräpobligationer.

Sedan dess är det inte mycket som har utvecklats i rätt riktning. De långa trenderna har fortsatt att försämras och fler index har vänt nedåt. FED har gjort en räntehöjning och kreditspreadar har fortsatt att stiga i rask takt. Och vad gäller risken på Stockholmsbörsen befinner vi oss nu i en period med tydligt stigande risknivå.

För att göra det mer tydligt hur den långa trenden för volatiliteten på OMX har utvecklats under de senaste månaderna har jag valt att titta ett annat riskmått än tidigare. Den 20:e augusti använde jag 60 dagars realiserad volatilitet. Den här gången har jag valt ett mått som kallas för average true range och uttryckt detta i procent av indexnivån dvs. ATR(14) / (senaste stängningskurs). Detta mått har större korrelation med index som mäter implicit volatilitet som exempelvis VIX Index för S&P 500. Fördelen med detta är att indexet reagerar snabbare än vanlig realiserad volatilitet. Average true range fångar dessutom upp intradagrörelser väldigt bra.

Skärmavbild 2016-01-13 kl. 20.34.18

Det är inte helt tydligt att läsa diagrammet men jag har noterat att den långa risktrenden (200 dagars medel) är klart stigande och att risken (realiserad ATR) har passerat 2 %. Det är svårt att dra större slutsatser av så lite data. Längre perioder med stigande risk och en hög absolut risknivå (läs över 2 %) är dock något som ofta sker i slutet av en uppgångsfas eller mitt i en större korrektion. För egen del håller jag fortfarande en låg riskprofil då perioder med stigande risk har en tendens att eskalera och till slut avsluta med en parabolisk fas (läs 2000-2003, 2006, 2008, 2011) innan en ny börsuppgång tar vid.

För den riskvillige finns det dock troligtvis vinster att göra på en till någon vecka eventuellt. OMXS30 handlas i nedre delen av bollinger-banden och RSI14 har touchat 30-nivån vid två tillfällen på kort tid, vilket allt som oftast sker vid en kortare mot-trend även i bear markets.

Skärmavbild 2016-01-13 kl. 21.40.48

En reaktion på ”Tema: stigande risk

Kommentera

