Bevaka olja och dollar

Den 6:e augusti skrev jag ett inlägg om olja. Jag noterade att väldigt många hade börjat intresserat sig för olja. Jag skrev också att OM eller snarare NÄR utvecklingen för dollarn byter trend igen kommer oljepriset att stiga i dollartermer. När detta sker är det troligtvis också så att många oljeaktier kommer att stiga kraftigt med tanke på att många nått väldigt låga värderingsnivåer.

Vad jag har noterat sedan dess är att det index som mäter den reala effektiva dollarkursen har fortsatt stiga till nya höjder, men även att det mer populära Dollar Index inte lyckats passera 100, vilket jag tolkar som att en vändning är inom sikte. I nedanstående diagram syns det globala priset för WTI-olja samt den inverterade utvecklingen för Real Trade Weighted U.S Dollar Broad. Detta index är ”mer korrekt” än exempelvis Dollar Index då vikterna bättre avspeglar USA:s faktiska handelspartners. De reala växelkursindexen tar dessutom hänsyn till skillnader i inflation mellan länderna.

Skärmavbild 2015-12-26 kl. 12.42.19
WTI-pris i logaritmisk skala (höger). Inverterad dollarutveckling (vänster).

Som synes är det föga förvånande att priset på olja i dollartermer har sjunkit under hela 2015. Därmed är jag väldigt övertygad om att oljepriset stiger när USD påbörjar sin trend nedåt igen. Min skepsis till dollarn har flera orsaker. Det starkaste beror helt enkelt på att dollarn har stigit extremt snabbt de senaste åren, vilket i de allra flesta fall sammanfallit med en längre och tydlig toppnivå. I det sista diagrammet nedan syns denna utveckling som utvecklingen year-over-year och indexets prisutveckling därefter.

Skärmavbild 2015-12-26 kl. 13.00.59

Skärmavbild 2015-12-26 kl. 13.04.29

Vi är just nu inne i en tredje längre bull market för dollarn sedan detta index påbörjades 1973 och just nu tror jag vi är inne i den absoluta slutfasen av dollarn uppåtgående trend sedan 2011. Mina tankar kring dollarn är starkt influerade av Market Anthropology, vilket ni kan läsa om här.

Kommentera

