När är det köpläge på börsen?

I ett tidigare inlägg (Risk Off på Stockholmsbörsen) visade jag utvecklingen för Stockholmsbörsen med ett overlay för när volatiliteten översteg 20 %. Denna nivå valde jag godtyckligt men denna nivå har ofta sammanfallit med negativ avkastning. I diagrammet nedan har jag uppdaterat utvecklingen med ny data fram till och med den 30e september. Sedan förgående uppdatering har volatiliteten stigit ytterligare till ca 27 %. I det andra diagrammet återfinns samma overlay som i mitt tidigare inlägg.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 10.50.30

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 10.50.42

Det är dock problematiskt att välja en godtycklig nivå för volatilitet. Varför just 20 % verkar vara en nivå då börsutvecklingen byter riktning vet jag inte men det är möjligt att detta förändras i framtiden. Därför har jag försökt finna ett kontinuerligt mått som tar hänsyn till vilket ”klimat” vi befinner oss i. Jag har ännu inte funnit något bra mått men fann ändå något intressant när jag tittade på volatilitet ur ett annat perspektiv.


I nästa diagram har jag plottat volatiliteten baserat på de senaste 60 dagarna precis som tidigare samt plottat ett glidande medelvärde baserat på 200 dagar. Som vi kan se pendlar volatiliteten kring den längre trenden och vi kan också se att volatiliteten nästan alltid sjunker efter en kraftig stigning.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 10.51.15

För att se hur kraftiga svängningarna har varit har jag mätt hur långt ifrån volatiliteten är ifrån dess trend. Dvs. hur många procent över eller under trend volatiliteten befinner sig. För att göra det ännu tydligare har jag beräknat var gränsen för en och två standardavvikelser ligger. I nästa diagram kan vi se att volatiliteten sällan befinner sig mer än två standardavvikelser ifrån trenden och aldrig har fallit mer än drygt en standardavvikelse under trenden sedan 1992. Med andra ord så förefaller det som att vi väldigt ofta får en lugnare period ganska snabbt efter en kraftig ökning i volatilitet.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 10.51.02

I dagsläget befinner vi oss i en period där den långa trenden stiger samtidigt som vi är nära två standardavvikelser ifrån denna trend. Sedan 1992 har vi vid 18 tillfällen noterat en nivå mer än en standardavvikelse ifrån trenden.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 10.51.40


Jag har inte riktigt kommit underfund med exakt hur jag skall använda den här informationen. En tänkbar undersökning är att studera hur detta ser ut direkt applicerat på exempelvis VIX-index. En strategi skulle kanske kunna vara att handla XIV ETF varje gång vi fått en ”sigma-spike” och därmed dra nytta av snabbt sjunkande volatilitet. En annan att studera de mest sällsynta fallen. I de två sista diagrammen har jag valt att titta på ”two-sigma-events”, vilka endast är fem stycken sedan 1992.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 12.02.23

Som synes har varje sådant event sammanfallit med en större kris (under IT-bubblan nådde vi nästan två avvikelser) och har ofta inneburit ett bra köptillfälle. Det återstår att se om vi når två standardavvikelser framöver. I sådana fall talar historien till vår fördel. Om inte, kanske vi står inför en mer utdragen period med medelhög volatilitet och sjunkande priser.

Skärmavbild 2015-10-04 kl. 12.41.16

2 reaktioner på ”När är det köpläge på börsen?

Kommentera

