Köpläge i US biotech?

Biotech-sektorn är en av de sektorer som sjunkit mest i USA den senaste i tiden. Därför är frågan huruvida det är köpläge eller inte relevant. Jag har valt att titta på några vanliga indikatorer, RSI, MACD och Bollinger-bands på veckobasis och på månadsbasis för IBB ETF. Beroende på vilket perspektiv man har är slutsatserna helt olika. I första diagrammet (veckobasis) kan vi se att priset nu fallit under bollinger bandet vilket inte skett någon gång under de senaste åren. Vi kan också se att veckovis RSI sjunkit till sådana låga nivåer som är synonymt med en bear market. Med andra ord, den som tror att biotech-sektorn drivs av en lång och strukturell uppgång har ett ganska gott köpläge just nu.

Skärmavbild 2015-09-29 kl. 12.54.11

Bilden blir dock en annan om vi studerar prisutvecklingen utifrån månadsdata. Biotech-sektorn har efter flera år med stora uppgångar nått höga värderingar och trots fallet den senaste tiden är värderingarna fortfarande höga. Enligt Factset har forward P/E fallit från ca 56 till ca 42 gånger vinsten den senaste tiden. Detta är fortfarande mycket högre än andra delar av läkemedelssektorn. Vad gäller prisutvecklingen på månadsbasis kan vi se att priset fortfarande är nära det övre Bollinger-bandet. Månadsvis MACD indikerar fortfarande att sektorn befinner sig i en upptrend medan RSI indikerar att sektorn fortfarande är mycket överköpt.

Skärmavbild 2015-09-29 kl. 12.53.41

Slutligen har jag valt att titta på den realiserade volatiliteten baserat på de senaste 60 dagarna. Volatiliteten är fortfarande stigande och den högsta sedan 2011 varför vi kan förvänta oss fortsatt stora svängningar framöver. På veckobasis är trenden ned men indexet är ordentligt översålt. På månadsbasis är trenden upp men indexet överköpt. För egen del vill jag hellre ta position när indexet är översålt och trenden är positiv (dvs. när trenden har bytt riktning igen).

Skärmavbild 2015-09-29 kl. 17.06.30

2 reaktioner på ”Köpläge i US biotech?

  1. Ja trendvändningen såg av att ske i Sep för att sedan nå nya botten noteringar. Har börjar bgga positioner nu och tror att om man ser det på 1 års sikt så har vi en högre kurs och förmodligen stigande bottnar & toppar. Vad tror du om att köpa nu?

    Gilla

    1. Hej,

      Ursäkta ett väldigt sent svar. Frågan är dock fortfarande relevant. Jag vågar inte uttala mig om vad biotech kan eller inte kan ha för utveckling på ett år. Min syn på sektorn är dock följande:

      Biotech stiger generellt med ökat risktagande och sjunker på fallande risktagande. I dagsläget ser jag fortfarande sjunkande risktagande eftersom jag tror vi är i slutskedet av konjunkturcykeln.

      Biotech var en mäkta populär sektor under många år. Många investerade i biotech endast för att jaga avkastning och jag undviker helst populära sektorer eftersom förväntningarna då är höga.

      Biotech är fortfarande en av de högst värderade sektorerna i USA vilket talar för att förväntningarna på dessa bolag fortfarande är uppskruvade.

      MEN, om marknadshumöret lättar upp igen och konjunkturen tar fart kan vi säkert se stigande kurser. Jag väljer dock själv att avstå från sektorer som ”kräver” ett bra makroklimat för att prestera.

      Ett omvänt exempel som jag bettade på i år var Brasilien. Där har aktiekurserna stigit på nyheter om BNP-tillväxt som fallit till lägsta sedan finanskrisen. Dvs. om det stiger på så pass dåliga nyheter så tar jag det som ett tecken att många anser aktierna ha blivit tillräckligt billiga.

      MVH P

      Gilla

Kommentera

