Bopriser och börsutveckling i samklang

Bostadsmarknaden har länge varit ett omtalat ämne i Sverige och jag tänker inte utreda huruvida priserna är på väg upp eller ned. Jag tänker mig dock att börsutvecklingen borde ha någon effekt på huspriserna. Därför valde jag att plocka fram husprisindex som publiceras månadsvis av Valueguard och från Yahoo FInance hämtade jag slutpriserna för OMXS30 på månadsbasis. Därefter har jag normaliserat båda tidsserier så att de startar på 100. Vad vi kan se verkar det finns ett visst samband och detta ter sig logiskt eftersom svenska folket har stora finansiella tillgångar i aktier och fonder samt i olika typer av försäkringssparande. Värdet på dessa tillgångar kan tänkas påverkas negativt av börsnedgångar vilket i sin tur påverkar huspriserna. Med Stockholmsbörsen ned knappt 20 % de senaste månaderna ska det bli intressant att se om detta får någon effekt på bostadsmarknaden framöver. Notera dock att tidsserien från Valueguard är ganska kort.

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 17.18.59

Skärmavbild 2015-09-28 kl. 17.15.10

Kommentera

