Risk Off på Stockholmsbörsen

Med anledning av de oroligheter som nu uppstår lite här och var blev jag nyfiken på att se hur den realiserade volatiliteten sett ut den senaste tiden. I det här inlägget låter jag det vara osagt huruvida vi befinner oss i en längre nedgång eller inte. Jag konstaterade dock i ett tidigare inlägg att vanliga trendmått som baseras på månadsdata indikerade trendvändning under våren/början på sommaren. Orosmomenten är dock många till antalet just nu, skuldkris i Grekland, sämre tillväxt i Kina, valutakrasch i tillväxtländerna och ett sömnigt USA varför jag tror på en ”stökigare” period framöver. Det skall nämnas att de senaste åren också varit mycket lugna.

I nedanstående studie har jag valt att ”plotta” OMXS30 Net Return (dvs. utdelningar är inkluderade) och den realiserade volatiliteten eller standardavvikelsen baserad på de 60 senaste handelsdagarna. Vad jag kan konstatera är att volatiliteten var lägre än 20 % mellan den 17 augusti 2012 fram till den 20 juli i år, vilket får anses som en lång period. Detta är något som inte har skett sedan börsuppgången 2004-2007.

 volatilitet

Varför är då volatilitet intressant? Jag har inte gjort någon större studie på OMXS30 utan har ganska godtyckligt valt att definiera ”risk off” som volatilitet över 20 % och ”risk on” som under 20 %. Vad som är gemensamt för i stort sett alla aktieindex världen över är att nedåtgående perioder kännetecknas av ”högre” volatilitet och uppåtgående perioder av ”lägre” volatilitet. Just de nivåer jag har valt varierar dock något från index till index.

volatility above 20 percent

Vad gäller OMX kan vi se att om volatiliteten överstiger 20 % har detta historiskt sett sammanfallit väldigt väl med fallande börskurser. Vi kan också se att den senaste lugna perioden var väldigt lång. Som jag nämnde ovan har volatiliteten överstigit 20 % sedan den 20 juli i år och har sedan dess hållit sig över denna nivå. Med tanke på att trendmått också indikerar trendvändning och många orosmoment nu seglar upp tycker jag att man skall vara extra försiktig med aktier i dagsläget.

2 reaktioner på ”Risk Off på Stockholmsbörsen

Kommentera

