Stormigt i Malaysia

En artikel om Malaysia som jag fann via Yahoo Finance fångade nyligen mitt intresse. Artikelns namn lyder ”Malaysia ETF Parties Like It’s 1998, But That’s Not A Good Thing”. I inledningen av artikeln nämns, bland annat EWM ETF som följer utvecklingen för Malaysias aktiemarknad, samt dess valuta ringgit. Följande står att läsa:

Forgive for taking liberties with Prince songs, but at least the iShares MSCI Malaysia ETF (NYSE: EWM) existed in 1998 during the dark days of the Asian Financial Crisis. The lone Malaysia exchange traded fund actually debuted in the first quarter of 1996.

That is relevant because Malaysia’s currency, the ringgit, is acting like it’s 1998 and that is not a good thing. Back then, then-Prime Minister Mahathir Mohamad blamed George Soros, who knows a thing or two about shorting currencies, for sending the ringgit tumbling. These days, the ringgit is in free-fall. Whether or not hedge fund legends are behind the latest decline is immaterial.

Vad jag kan konstatera är att även om valutanedgången i Malaysia är signifikant så är läget lika illa i länder som exempelvis Brasilien och Ryssland. Även den svenska kronan (SEK) har fallit ungefär lika mycket som den Malaysiska valutan (MYR) under det senaste året. Faktum är att SEK och MYR har tenderat att röra sig ganska likartat de senaste 10 åren. Den svenska kronan förefaller till och med vara mer volatil. Diagrammet nedan visar hur de båda valutorna har rört sig mot USD. Valutor tenderar att fluktuera kring en medeltrend över tid varför större nedgångar ofta kan ses som ett bra tillfälle att investera.

Skärmavbild 2015-08-17 kl. 21.40.20

För att kunna sätta den senaste tidens nedgång i relation till dess historia valde jag att ta fram ett diagram med start vid asienkrisen. I nästa diagram kan vi se att MYR föll kraftigt mot USD under denna period. Så småningom införde Malaysia en ”peg” mot USD som inte släpptes förrän den 21 juli 2005. Den senaste nedgången har pågått sedan mitten av 2011 och sammanfaller med en större uppgång för USD mot flertalet av världens större valutor.

Skärmavbild 2015-08-17 kl. 21.32.28

Med anledning av det jag skrivit om dollarn tidigare (se här) tror jag att flera valutor kan stabiliseras framöver. Om detta tar en vecka eller en månad är nästintill omöjligt att sia om. Vad jag finner intressant är dock att börsen i Malaysia och dess valuta tenderar att röra sig i samma riktning precis som i Sverige. Dvs. när den Malaysiska börsen stiger tenderar också dess valuta att utvecklas gynnsamt mot dollarn. För en investerare med hemvist i USA förstärker detta såväl uppgångar som nedgångar. Detta syns tydligt i nedanstående diagram.

Skärmavbild 2015-08-18 kl. 12.02.20

Jag har också observerat att en del index tenderar att reagera mer på stöd- och motståndsnivåer när indexen ”mäts” i USD. Likaså har jag observerat att en del trendföljande indikatorer fungerar bättre om indexen uttrycks i USD. Jag misstänker att detta beror på att dessa index påverkas mycket av utländska investerare som fokuserar på sin avkastning räknat i USD och inte i lokal valuta. Med det sagt har jag valt att studera månadsgrafen för iShares MSCI Malaysia ETF (NYSE: EWM). Detta index rör sig alltså mer ”upp och ned” än exempelvis FTSE KLCI som är ett lokalt index likt OMXS30 i Sverige.

Skärmavbild 2015-08-18 kl. 12.06.17

I diagrammet ovan kan vi se att EWM nu är mer översåld än under finanskrisen 2008. ETFen handlas under sitt nedre bollingerband och har ett mycket lågt RSI-värde. Dessa noteringar brukar som jag nämnt tidigare, sammanfalla nära långsiktiga bottennivåer. Om inte, så brukar det ske små taktiska uppgångar vid dessa noteringar. Om det ekonomiska läget är värre eller inte jämfört med finanskrisen och 1998 vet jag inte. I en artikel på Bloomberg hittade jag följande:

Malaysia’s currency leads losses in Asia for the past year with a 23 percent drop, battered by a political scandal, the yuan’s devaluation, slumping oil prices and the prospect of higher U.S. interest rates. That compares with a 30 percent slide in the 12 months before Mahathir imposed capital controls in September 1998 and some investors say the risk of a repeat is fueling an exodus of money from Malaysia.

A 17 percent slide in foreign-exchange reserves this year to $96.7 billion at the end of July suggests the central bank had been intervening to prop up the ringgit, just as Prime Minister Najib Razak faces a probe of fund transfers into his personal bank accounts. Political machinations were among the causes of the ringgit’s decline, the prime minister wrote in his blog on Thursday.

Det förefaller alltså som att de stora orosområdena är lägre oljepriser, högre räntor i USA samt en minskande valutareserv orsakad av kapitalutflöden. Jag har inte gjort någon större djupdykning i den ekonomiska utvecklingen för Malaysia. En snabböverblick visar dock att de långa statsräntorna inte har stigit mer nu än jämfört med 2008. Valutareserven har minskat men nedgången är i paritet med nedgången under finanskrisen. I sista diagrammet kan vi se att den senaste börsnedgången kan summeras till ca – 40 % medan nedgången var ca – 53 %  under 2008. Makroekonomiska indikatorer utvecklades dock sämre 2008.

Skärmavbild 2015-08-18 kl. 12.23.37

Skärmavbild 2015-08-18 kl. 12.24.24

Skärmavbild 2015-08-18 kl. 12.17.09

Min slutsats är att det antagligen finns en del pengar att göra på EWM ETF och fonder med inriktning på Malaysia framöver. Jag förväntar mig någon slags motsatt rörelse de kommande veckorna. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall ta en position eller inte. RSI, MACD osv. är på översålda nivåer på månadsgrafen och på extrema nivåer på dagsgrafen. Inte sällan följer snabba uppgångar om 5-15 % vid sådana nivåer. Vad som talar emot en investering på sikt i Malaysia är att värderingarna är ganska höga. Enligt Ishares sida för EWM ETF är P/E-talet knappt 20 och P/B-talet 3,9. Detta är bland de högre av tillväxtmarknaderna och länder som Braslien och Ryssland ser ur ett värderingsperspektiv betydligt mer aptitliga ut.

Jag uppmuntrar gärna den som läser att lämna kommentarer nedan. Ni som läser besitter troligtvis mycket kunskaper och jag tar gärna del av dessa.

Kommentera

