A word of caution

Här följer en kort uppdatering efter att U.S. Bureau of Economic Analysis släppt de senaste siffrorna för företagsvinster i USA. Siffrorna är till och med Q1 2015. För att vara exakt har jag valt ut följande mått för företagsvinster i USA:

Corporate profits with inventory valuation and capital consumption adjustment (2–11) is the net current production income of organizations treated as corporations in the NIPAs. These organizations consist of all entities required to file Federal corporate tax returns, including mutual financial institutions and cooperatives subject to Federal income tax, private noninsured pension funds, nonprofit institutions that primarily serve business, Federal Reserve banks, and federally 29. This treatment is consistent with the guidelines of SNA 1993, paragraph 7.121. sponsored credit agencies. 30 With several differences, this income is measured as receipts less expenses as defined in Federal tax law.

Skärmavbild 2015-05-30 kl. 10.51.39

Nedan syns samma graf sedan 1995 istället för 1970. Den blå linjen visar företagens vinstutveckling och den röda linjen visar utvecklingen för USA:s aktiemarknad. Båda visas i logaritmisk skala.

Skärmavbild 2015-05-30 kl. 10.54.07

Vad som syns tydligt i diagrammen är att nästan alla recessioner (markerat med grått) har föranletts av sjunkande eller stagnerande vinster för företagen. Vi kan också se att recessioner och sjunkande vinster inte sällan sammanfaller med ganska snabbt sjunkande aktiepriser. Med tanke på att den amerikanska aktiemarknaden tillhör en av de absolut högst värderade i världen skulle jag inte rekommendera en övervikt mot USA. Istället skulle jag rikta blicken mot Europa och Japan där företagen gynnas av låga valutakurser i dagsläget.

2 reaktioner på ”A word of caution

  1. Pirru, har inte sett dig på börssnack på ett tag. Dina makroanalyser är uppskattade, delar dina synpunkter om framtiden med. Inga nya analyser/funderingar/strategier på G?

    Mvh
    David

    Gilla

    1. Det har varit en del andra saker som har tagit fokus från bloggandet. Jag har egentligen inte heller ändrat min tes om de flesta börserna jämfört med någon månad sedan. Jag var orolig för Kina och rekommenderade Hong Kong istället för en tid sedan på börssnack.

      De stora förändringarna jag har gjort är att justera ned risken totalt sett. Jag har inte någon större exponering mot något tillgångslag längre och det jag har är investerat i Japan, Ryssland och några små positioner i olja.

      Jag har startat en regelbaserad portfölj för aktieselektering av aktier på OMX. Till denna strategi har jag tagit fram en trendindikator som indikerar risk-på eller av på OMX som helhet. Tanken är att jag skall börja publicera utvecklingen för denna indikator framöver. Tack för dina vänliga ord.

      MVH P

      Gilla

Kommentera

