Dolla holla and oil

Jag har avsiktligt valt att inte fokusera på alla de faktorer som kan tänkas påverka oljepriset. Istället valde jag att hålla mig utanför en lång position i olja tills dess att USD uppvisade en trendvändning. Oljepriset vände upp nästan exakt samma dag som USD-index noterade sin högsta nivå i år och därefter har oljepriset fortsatt upp och USD ned. Jag har vid flertalet tillfällen påtalat min negativa inställning till USD och tog även en position i olja vid trendskiftet. Skärmavbild 2015-05-05 kl. 15.14.31Som synes i grafen ovan så tog det ett tag innan veckovis MACD slog om till sälj för USD-index. Jag har markerat den absoluta toppen och det syns tydligt att detta markerade åtminstone en tillfällig bottennivå även för oljepriset. Den som väntade på detta omslag undvek därmed en nedgång på över 50 %. I dagsläget väljer jag att behålla min position i USO ETF tills vi ser ett nytt trendomslag i USD-index.

Kommentera

