Teman inför Q2

Jag följer mestadels utvecklingen i olika tillgångsslag och på olika marknader. Jag har inte en syn på allt men jag försöker att ha en tes om de stora temanen i omvärlden. BCA Research har sammanfattat deras syn på Q2 och de är alltid värda att lyssna på. Jag har sammanfattat det hela nedan. Länk till deras sammanfattning finns här.

  • Den globala tillväxten förväntas vara relativt förändrad över året med något starkare utveckling i den utvecklade delen av världen och något svagare i tillväxtländerna.
  • Fortsätt övervikta globala aktier och företagskrediter, var neutral till statsobligationer och undervikta likvider.
  • Globala obligationsräntor förblir låga. Den amerikanska 10-åriga statsräntan förväntas sjunka till 1.5%.
  • Övervikta Europas och Japans aktiemarknad och reducera exponeringen till den amerikanska aktiemarknaden. Undervikta tillväxtmarknader, men köp Kina.
  • Supercykeln för råvaror är över.

För egen del känns det tvivelaktigt att inte instämma med anrika BCA Research. Dock så har jag ett antal teser som inte överensstämmer med deras framöver. Min vy på den globala tillväxten är att den inte kommer att förändras i någon större utsträckning. Däremot tror jag att USA kommer att fortsätta leverera sämre tillväxtsiffror framöver än vad som är konsensus.

Jag tror att man skall ha ett rejält stycke aktier i sin portfölj men vara beredd på att det kan vända fort senare i år om vinsterna börjar sjunka i USA. Själv underviktar jag likvider som BCA rekommenderar men håller däremot en hel del amerikanska statsobligationer och hedgefonder i mina portföljer.

Min stora grundtes det senaste året har varit att räntorna skall sjunka eftersom inflationen varit på väg ned i mer eller mindre hela världen. Jag tror på fortsatt låg inflation i USA, Europa och Kina men tror inflationsförväntningarna kommer att bottna inom kort. Jag har sedan en tid tillbaka varit investerad i japan (utan hedge). Vinsterna på aggregerad basis i Japan  stiger mycket snabbare än i Europa och i USA. Jag anser också YEN:en är undervärderad i dagsläget.

Vad gäller Europa tror jag att förväntningarna har börjat springa iväg för fort. Värderingarna är lägre än i USA och skulle jag välja mellan dessa två hade jag valt Europa, men i dagsläget är t.ex. vår egen börs, OMX, och den tyska börsen DAX högt prissatta.

Jag tror inte att supercykeln för råvaror är över utan tror att flera råvaror kan leverera mycket god avkastning (särskilt relativt aktiemarknaderna) om och när den amerikanska dollarn vänder sin nuvarande uppåtgående trend. De flesta påpekar att Kina numera inte växer lika snabbt som 2008 vilket är helt sant. Om Kina kan fortsätta växa med 5-7 % per år så ökar dock den absoluta summan av dess BNP ändå mer än 2005-2007 när deras ekonomi växte med över 10 % per år. Detta bör ge ett visst stöd för råvarupriserna över tid.

Kommentera

